Google Jamboard
Jamboard to idealny przykład darmowego narzędzia wspierającego. Jego obsługa jest bardzo prosta. Całość skupia się na bazie białej tablicy, na której umieszczamy kolorowe karteczki typu post-it z istotnymi dla nas informacjami. Całość możemy modyfikować za pomocą kilku dostępnych w narzędziu opcji edycji. Produkt nie jest przeznaczony do zarządzania samego w sobie, ale doskonale sprawdzi się, np. do realizacji retrospekcji w zespole – także zdalnej. Za jego pomocą na wiele różnych sposobów przeprowadzimy ćwiczenie zbierania wymagań interesariuszy. Sprawdzi się również jako narzędzie, w którym podsumujemy pracę zespołu.
Jeżeli szukasz innych narzędzi wspomagających albo potrzebujesz narzędzia, które będzie pomagało bezpośrednio w prowadzeniu projektów, zachęcamy Ciebie do pobrania stworzonego przez nas raportu „Narzędzia do zarządzania projektami”, którego pierwszą wersję stworzyliśmy jakiś czas temu (druga jest już w drodze). To podsumowanie wnikliwej analizy porównawczej wybranych narzędzi do zarządzania projektami, portfelem projektów, czasem i zasobami. Raport został sporządzony na podstawie testów, podczas których uważnie przyglądaliśmy się wszystkim funkcjom oferowanym przez poszczególne narzędzia. Wykorzystując dotychczasową wiedzę oraz doświadczenie poddawaliśmy próbom każdy program.
Zastosowań dla Google Jamboard można znaleźć naprawdę sporo. Jednym z nich, jak już wyżej wspomnieliśmy, jest retrospekcja. Bez problemu możemy podzielić naszą tablicę na 4 części, udostępnić link współpracownikom i pracować „na żywo” z całym zespołem. Nie znaleźliśmy oficjalnej informacji, ile osób może pracować jednocześnie, ale spoglądając na inne narzędzia producenta przeznaczone do współpracy, możemy wysnuć wniosek, że nie powinno być żadnych przeciwskazań, żeby nad dokumentem pracowało do 100 osób. Nie mieliśmy okazji pracować w tak dużej grupie, ale przy 50 osobach Jamboard jak najbardziej sobie poradził.
Kolejną możliwością wykorzystania produktu jest tworzenie planu. Możemy stworzyć tutaj zarówno łatwy proces, jak i analizę procesu produkcyjnego dla klienta, który będzie opiewał na kilka stron czy tablic. Sami pracując nad niektórymi projektami wykorzystujemy to narzędzie i trzeba przyznać, że radzi sobie z tym dobrze.
Zasadniczo w wykorzystaniu Jamboarda ogranicza nas tylko i wyłącznie wyobraźnia. Możemy zebrać potrzeby pracowników, problemy, rozpisać strategię komunikacyjną czy zakres kursu do stworzenia. Odrywając się od projektów, warto zauważyć, że możemy tworzyć tutaj po prostu notatki :).
Jamboard na pewno spodoba się osobom, które lubią prostotę. Znajdziemy tutaj możliwość prac manualnych, rysowania, malowania czy tworzenia „żółtych karteczek”. Jeżeli jesteś jedną z nich, potrzebujesz sobie wszystko zapisać i rozrysować na kartce, to to narzędzie powinno Ciebie zadowolić.
Mentimeter
Mentimeter oferuje kilka rodzajów prezentacji pozwalających na szybkie badanie opinii (np. uczniów, uczestników spotkania, szkolenia itp.) Jednym z najbardziej efektownych jest tworzenie chmury słów. Po przygotowaniu i uruchomieniu prezentacji przez prowadzącego uczestnicy mogą wpisywać swoje słowa korzystając ze smartfonów, tabletów lub komputerów z dostępem do internetu. Wpisywane słowa tworzą chmurę: im częściej wpisywane słowo, tym większy jest jego rozmiar w chmurze.
Padlet
Padlet – to wirtualna tablica lub papier w Internecie. Umiejętność gromadzenia, a potem przetwarzania, wykorzystania i zastosowania informacji w celu rozwiązania jakiegoś problemu jest uważana za jedną z kluczowych, najważniejszych ludzkich kompetencji epoki cyfrowej. Padlet jest narzędziem, za pomocą którego można uporządkować informacje na określony temat. To rodzaj wirtualnej „ściany”, na której można zawieszać adresy stron internetowych, obrazki, zdjęcia (także te wprost z kamery). Narzędzie to może być wykorzystane jako: tablica z wiadomościami, miejsce do dyskusji, szybkie uzyskanie odpowiedzi na pytanie (ankieta, ewaluacja), burza mózgów, informacja zwrotna dla uczniów.
Można też padlet potraktować jako miejsce gromadzenia linków czy innych materiałów związanych z danym tematem czy przypisanym do danej klasy jako aktualna tablica z wiadomościami, tablica związana z danym działem czy omawianą lekturą. Można ją potraktować jako miejsce, gdzie uczniowie wypowiedzą się na określony temat, opowiedzą o sobie, czy zrobią wspólny projekt, wymienią się materiałami czy pomysłami. Korzystanie z padleta jest na tyle proste i intuicyjne. Warto przetestować też różne sposoby wyświetlania i układania treści na stronie, które oferuje ta aplikacja, w postaci kolumn, strumieniowo, czyli posty jeden pod drugim, w postaci siatki czy ściany. Przy tworzeniu padleta można też spersonalizować jego nazwę.
Canva
Canva to edytor graficzny, który pozwala łatwo tworzyć grafiki na potrzeby prezentacji, wpisów w mediach społecznościowych, okładek dla profili, zaproszeń, plakatów… albo po prostu lekko poprawić zdjęcia zrobione smartfonem.
Aplikacja Canva jest łatwa w obsłudze, ale bardzo wszechstronna. Znajdziemy tu narzędzia do edycji własnych zdjęć i szablony pomagające w projektowaniu, a także bibliotekę ilustracji i zdjęć, które można wykorzystać w swoich projektach. Szablonów mamy do dyspozycji ponad 60 tysięcy, zostały one podzielone na kategorie by ułatwić wyszukiwanie.
Do obróbki zdjęć można wykorzystać gotowe filtry albo ręczne narzędzia do zmiany jasności, kontrastu i innych parametrów obrazu.
Canva bardzo dobrze integruje się z mediami społecznościowymi.
Kahoot
https://create.kahoot.it/auth/login
Kahoot jest popularnym narzędziem online do tworzenia interaktywnych quizów – nie tylko w Polsce, ale również na Świecie. Wraz z rozwojem nowoczesnego nauczania jest coraz częściej stosowany przez polskich dydaktyków (do tej pory najczęściej przez nauczycieli języków obcych).
Kahoot jest bezpłatnym internetowym narzędziem działającym w charakterze aplikacji lub strony internetowej, w której użytkownicy tworzą quizy. Gotowe interaktywne quizy, ankiety i testy – dydaktyk może z powodzeniem wykorzystać na swoich lekcjach. Nauczyciel, by wykorzystać to narzędzie podczas zajęć stacjonarnych potrzebuje komputera i rzutnika lub tablicy – na której wyświetli pytania i odpowiedzi, uczniowie zaś potrzebują smartfonów podłączonych do sieci. Wykorzystanie tego narzędzia podczas zajęć w formie e-learning jest dużo prostsze.